Operatorii telecom au obligaÅ£ia sÄ restricÅ£ioneze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizÄrii acestui serviciu ajunge la 50 de euro/lunÄ (fÄrÄ TVA), dacÄ utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor, informeazÄ Autoritatea NaÅ£ionalÄ pentru Administrare Åi Reglementare în ComunicaÅ£ii (ANCOM).
Conform arbitrului pieÅ£ei locale telecom, operatorii au obligaÅ£ia sÄ avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internaÅ£ional a atins 80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistreazÄ un cost suplimentar de 40 euro, fÄrÄ TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 euro), precum Åi atunci când plafonul a fost atins.Â
Astfel, în conÅ£inutul acestor notificÄri, furnizorii trebuie sÄ indice Åi procedura pe care trebuie sÄ o urmeze utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizÄrii serviciului de acces la internet în roaming. DupÄ ce furnizorul a transmis a doua notificare, acesta are obligaÅ£ia sÄ sisteze imediat furnizarea Åi facturarea internetului în roaming internaÅ£ional, dacÄ utilizatorii nu Åi-au transmis acordul expres pentru continuarea sau reluarea prestÄrii acestui serviciu. De regulÄ, operatorii transmit aceste notificÄri prin SMS, iar dacÄ utilizatorii doresc sÄ foloseascÄ Ã®n continuare serviciul de internet în roaming trebuie sÄ rÄspundÄ prin transmiterea unui SMS cu textul „Da’.Â
„Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de internet în roaming se aplicÄ atât în statele din Uniunea EuropeanÄ (UE), cât Åi în afara UE, cu condiÅ£ia ca, în afara UE, operatorul reÅ£elei din Å£ara vizitatÄ sÄ permitÄ furnizorului de roaming sÄ monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de cÄtre clientul sÄu. DacÄ aplicarea plafonului nu este posibilÄ din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie sÄ fie avertizaÅ£i în prealabil. Ãn statele membre ale SpaÅ£iului Economic European (SEE), utilizatorii pot folosi resursele naÅ£ionale incluse în planurile tarifare Åi în roaming, ceea ce face mai puÅ£in probabilÄ Ã®nregistrarea involuntarÄ a unui cost suplimentar în valoare de 50 de euro. Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în Å£Äri din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt de regulÄ ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat dupÄ conectarea la reÅ£eaua vizitatÄ, în cadrul unei singure sesiuni. Când îÅi exprimÄ acordul pentru continuarea sau reluarea furnizÄrii serviciilor dupÄ ce au fost avertizaÅ£i de furnizor cÄ au atins plafonul, utilizatorii îÅi asumÄ realizarea unui cost mai mare decât valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva lunÄ de facturare”, precizeazÄ ANCOM.
Potrivit sursei citate, în zonele de graniÅ£Ä este posibilÄ conectarea automatÄ la o reÅ£ea dintr-un stat vecin, chiar dacÄ utilizatorii nu se aflÄ efectiv pe teritoriul acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în Italia, la graniÅ£a cu ElveÅ£ia, se poate conecta automat la o reÅ£ea din ElveÅ£ia. Ãn acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din ElveÅ£ia Åi va trebui sÄ aibÄ Ã®n vedere cÄ, fiind conectat la o reÅ£ea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil sÄ atingÄ mai repede plafonul financiar de 50 de euro, fÄrÄ TVA.Â
Autoritatea de reglementare menÅ£ioneazÄ cÄ, în cazul în care utilizatorii nu au primit mesajele de informare de la furnizor, în condiÅ£iile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta nu a sistat furnizarea internetului în roaming dupÄ atingerea plafonului, deÅi nu Åi-au exprimat acordul pentru continuarea furnizÄrii serviciului, se pot adresa ANCOM.
SecÅ£iunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziÅ£ia utilizatorilor informaÅ£ii utile despre serviciile de comunicaÅ£ii electronice (telefonie, internet Åi televiziune) Åi serviciile poÅtale, pentru a-i sprijini în alegerea Åi folosirea acestor servicii.Â
InformaÅ£iile se referÄ Ã®n principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. Ãn plus, utilizatorii pot gÄsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Raspandacul.ro