RÄspunsul pe care l-a dat Iohannis miercuri solicitÄrii premierului DÄncilÄ transformÄ instantaneu criza guvernamentalÄ Ã®ntr-o crizÄ politicÄ. Criza guvernamentalÄ a fost generatÄ de remanierea guvernamentalÄ, peste care s-a suprapus plecarea ALDE din coaliÈie Èi eliberarea din funcÈie a unei noi serii de miniÈtri. O situaÈie care a lÄsat Executivul descoperit Èi la mâna preÈedintelui Klaus Iohannis. Pentru cÄ doamna DÄncilÄ nu a mai putut face în aceste condiÈii o restructurare prin Parlament. Nemaicontând pe suficiente voturi. Klaus Iohannis a reuÈit performanÈa electoralÄ de a transforma aceastÄ crizÄ Ã®n una politicÄ, atribuind-o exclusiv doamnei DÄncilÄ. Ce urmeazÄ?
Klaus Iohannis, la o zi dupÄ ce, prin intermediul diplomaÈilor români convocaÈi la BucureÈti, a garantat lumii întregi cÄ va respecta ConstituÈia, a încÄlcat cu brutalitate, din motive pur electorale, Legea FundamentalÄ. El a respins în bloc toate propunerile formulate de premierul DÄncilÄ de înlocuire a posturilor vacante din Guvern, fÄcând precizarea cÄ refuzÄ sÄ acorde orice fel de susÈinere unui Guvern rÄu, catastrofal pentru România. O asemeena prevedere nu existÄ Ã®n ConstituÈie. La limitÄ, Iohannis s-ar fi putut prevala de faptul cÄ, prin plecarea ALDE de la guvernare, s-ar fi schimbat compoziÈia politicÄ a Guvernului. Èi atunci totul ar fi fost oarecum în ordine. Ãn sensul cÄ doamna DÄncilÄ fie era nevoitÄ sÄ solicite în prealabil o aprobare în Parlament, fie, dacÄ avea o opinie contrarÄ, se putea adresa CurÈii ConstituÈionale. Care urma sÄ decidÄ. PoziÈia preÈedintelui genereazÄ o ambiguitate. Iar ambiguitatea aruncÄ România într-o veritabilÄ crizÄ politicÄ.
Care este ambiguitatea? DacÄ Klaus Iohannis s-ar fi rezumat pur Èi simplu sÄ respingÄ Ã®n bloc propunerile doamnei DÄncilÄ, pe motiv cÄ aceasta în prealabil ar fi trebuit sÄ obÈinÄ votul majoritÄÈii deputaÈilor Èi senatorilor întrucât s-a schimbat compoziÈia politicÄ a Guvernului, acest nemaifiind rezultatul unei alianÈe, ci exclusiv alcÄtuit din reprezentanÈi PSD, atunci DÄncilÄ fie s-ar fi conformat, fie ar fi aÈteptat în prealabil un verdict al CurÈii ConstituÈionale. DacÄ s-ar fi conformat automat, exista riscul de a nu obÈine majoritatea voturilor senatorilor Èi deputaÈilor. DacÄ s-ar fi adresat CurÈii ConstituÈionale, îÈi asuma riscul unui verdict în consens cu poziÈia preÈedintelui. Sau, dupÄ opinia altor constituÈionaliÈti, la limitÄ ar fi putut obÈine câÈtig de cauzÄ. Èi ar fi fost rândul preÈedintelui sÄ se conformeze.
Ãn aceste condiÈii, dacÄ doamna DÄncilÄ se adreseazÄ CurÈii ConstituÈionale, aceastÄ instituÈie poate susÈine cÄ solicitarea nu are obiect. Ãntrucât preÈedintele din capul locului a afirmat cÄ schimbarea compoziÈiei politice a Guvernului nu este principalul motiv care îl determinÄ sÄ respingÄ Ã®n bloc propunerile primului ministru. România este aÈadar din nou prins într-un Èpagat. Este împinsÄ din nou într-un cerc vicios. Iar în marea politicÄ, cercul vicios înseamnÄ crizÄ. Ce urmÄreÈte preÈedintele Klaus Iohannis? Sunt douÄ ipoteze pe care le putem lua în calcul. 1). UrmÄreÈte sÄ vulnerabilizeze Guvernul, pânÄ la punctul în care doamna DÄncilÄ, care urmeazÄ sÄ fie supusÄ Èi unei moÈiuni de cenzurÄ, sÄ cedeze pur Èi simplu. Fie demisionând, fie nemaiavând energia necesarÄ de a strânge numÄrul necesar de voturi pentru a rezista asaltului opoziÈiei, ale cÄrei rânduri au sporit substanÈial prin trecerea ALDE în opoziÈie. 2). Fie sÄ vulnerabilizeze Guvernul, dar nu atât de mult încât acesta sÄ fie trântit Èi sÄ fie necesarÄ formarea unei noi majoritÄÈi parlamentare în jurul PNL. Ce a ales Klaus Iohannis?
Klaus Iohannis a ales a doua variantÄ. Fuge ca dracul de tÄmâie de un Guvern PNL Èi mai ales de un Guvern PNL condus de Ludovic Orban. Este conÈtient de faptul cÄ un asemenea Guvern ar funcÈiona mai rÄu decât Guvernul PSD. Èi nu vrea sÄ-Èi asume rÄspunderea. Pentru Klaus Iohannis, este mult mai profitabil sÄ ÈinÄ pe perfuzii la limita supravieÈuirii acest Guvern PSD. Este un mod cinic de a dispreÈui Èi trece într-un plan secund interesele reale ale românilor Èi de a pune pe primul plan obiectivele sale electorale. Pentru care, mai devreme sau mai târziu, va deconta.
Ãn încheiere, nu-mi pot reprima dorinÈa de a deschide o parantezÄ. Ce a încercat Viorica DÄncilÄ sÄ facÄ atunci când, la scurt timp dupÄ ce a pus punct oricÄror discuÈii despre reforma JustiÈiei Èi oricÄror eforturi de a conserva avuÈia naÈionalÄ a ÈÄrii â mÄ refer la depozitele de gaze din Marea NeagrÄ â a fÄcut douÄ numiri aparent spectaculoase. Ãn persoana Danei Gîrbovan Èi a lui Iulian Iancu, acesta fiind cunoscut ca un luptÄtor pentru o Lege offshore mai bunÄ. Nu cumva era clar pentru doamna DÄncilÄ cÄ, în ceea ce priveÈte ambele numiri, Iohannis va lua foc Èi le va respinge în forÈÄ? Sub orice pretext? Iar doamna DÄncilÄ a fost sincerÄ când a fÄcut aceste douÄ nominalizÄri? Sau pur Èi simplu a încercat prin gestul ei sÄ recupereze douÄ segmente electorale din bazinul PSD extrem de importante? Cel care continuÄ sÄ viseze la âdreptate pânÄ la capÄtâ Èi cel care nu acceptÄ sÄ fie risipitÄ avuÈia generaÈiilor viitoare sub pretextul unei false independenÈe energetice? Nu cumva DÄncilÄ a fÄcut un simplu joc de glezne? Vreau sÄ fiu bine înÈeles. Nu am suficiente argumente sÄ o acuz cÄ s-ar afla într-un blat cu preÈedintele Klaus Iohannis. Dar dacÄ este un blat, blatul aÈa funcÈioneazÄ. Doamna DÄncilÄ se dÄ peste cap pentru a intra în turul doi, Iohannis o foloseÈte drept sac de box pentru a-Èi consolida poziÈia, lÄsându-i însÄ suficientÄ lesÄ pentru a veni electoral la scorul propriului partid, iar în final aceeaÈi doamnÄ DÄncilÄ se retrage învinsÄ. Dar nu oriunde. La Bruxelles, în poziÈia de comisar european. DacÄ e aÈa, vom afla nu peste mult timp.
Un comentariu de Sorin RoÈca StÄnescu, jurnalist
Raspandacul.ro