Simona Noja-Nebyla, care a fost destituită din funcţia de director al Şcolii de balet din Viena, după o anchetă prin care s-au descoperit grave abuzuri la adresa copiilor, spune că profesorilor li s-a refuzat dreptul de a face declaraţii şi s-au căutat motive pentru defăimarea activităţii lor.

Simona Noja-Nebyla, originară din Cluj-Napoca, fostă prim-balerină a Operei de Stat din Viena, a fost director al prestigioasei şcoli de balet din cadrul aceleiaşi instituţii austriece din 2010 până la mijlocul lunii decembrie 2019.

Anul trecut, Simona Noja s-a aflat în atenţia publicului şi din cauza unui scandal izbucnit la prestigioasa instituţie vieneză. Scandalul a pornit în luna aprilie, când ziarul austriac Falter a publicat o anchetă ce susţinea că unii tineri dansatori ar fi fost loviţi fizic şi zgâriaţi, iar alţii au fost batjocoriţi din cauza kilogramelor în plus.

O anchetă demarată ulterior a concluzionat, în decembrie, că tinerii dansatori au fost expuşi la exerciţii extrem de dure în cadrul antrenamentelor. De asemenea, aceştia au fost încurajaţi să fumeze pentru a-şi controla greutatea. Şefa comisiei de anchetă, Susanne Reindl-Krauskopf, a spus că elevilor li s-au atribuit apelative batjocoritoare compuse din prenumele lor şi mărimea pe care o purtau la haine.

Susanne Reindl-Krauskopf a afirmat şi că Noja-Nebyla ar trebui înlocuită cu un „lider nou, inovator”.

„Este clar că aceşti copiii şi adolescenţii nu au fost feriţi de discriminare, că au fost neglijaţi şi că asta le-a provocat probleme medicale grave”, se arată în raportul comisiei. Ancheta a arătat şi că ritmul de lucru „pune în pericol sănătatea copiilor”.

În replică, Opera de Stat din Viena a anunţat la momentul respectiv că a redus deja numărul de spectacole ale studenţilor şi că va studia cu atenţie raportul înainte de a da un răspuns complet.

Ministrul austriac al Culturii, Alexander Schallenberg, a decis apoi destituirea coregrafului francez Manuel Legris din funcţia de director artistic al şcolii, precum şi a Simonei Noja-Nebyla din cea de director managerial.

Într-o declaraţie publicată sâmbătă pe Facebook, Simona Noja scrie: „Cum este deja cunoscut, Academia de balet a trecut în ultimul an printr-o perioadă turbulentă, care a provocat iritaţii nu doar în rândul instituţiilor precum Protecţia copiilor şi a tinerilor, sau la Inspectoratul muncii, ci şi în rândul şcolilor cu care colaborează, a foştilor şi actualilor elevi şi a părinţilor lor, a profesorilor, pianiştilor şi a întregului colectiv administrativ, precum şi în mass-media. În urma scandalului declanşat în presa austriacă, a fost înştiinţată Procuratura şi a fost instituită de către, pe atunci ministru pentru Europa, cultură şi mass-media, o Comisie de cercetare, cu scopul de a clarifica faptele până în cel mai mic detaliu. În aprilie 2019 ambele instituţii şi-au început cercetările variate şi complexe. Până la data de 1.01.2020 Procuratura încă nu s-a pronunţat, în schimb Comisia şi-a prezentat raportul final, în urma căruia, prezentul Ministru al Culturii, urmaşul d-lui Blümmnel, d-l Schallenberg, a hotărât destituarea mea din funcţia de directoare a Academiei de balet a Operei de Stat din Viena”.

După o prezentare a realizărilor profesionale ca balerină, precum şi ca profesor şi manager al prestigioasei instituţii vieneze, Simona Noja scrie că oferă în acest mesaj „percepţia sa asupra adevărului”, „ca om, artist, pedagog şi cetăţean al unui stat democratic european”, „ca o pledoarie pentru restaurarea demnităţii morale a celor 136 de copii ai Academiei de Balet şi a părinţilor acestora, precum şi a celor 15 profesori, 8 pianişti şi a întregii echipe administrative, astfel încât să pot rămâne fidelă răspunderilor mele în fata celor 169 persoane din Academia de balet, aşa cum am fost întotdeauna în ultimii 10 de ani”.

„Protecţia copilului este, desigur, de cea mai mare importanţă. Protecţia copilului este o tema pe care o consider esenţială şi indispensabilă pentru sistemul educaţional. Toate măsurile luate şi puse în aplicare de mine şi prin mine servesc la protejarea copiilor şi tinerilor care ne-au fost încredinţati. Din păcate, în loc de un dialog necesar şi firesc pentru o societate democratică, deciziile au fost luate fără ca oamenii implicaţi să aibă un cuvânt de spus, ceea ce înfiripă ideea că, în loc să se caute adevărul, s-a căutat un motiv pentru defăimarea activităţilor acestei instituţii tradiţionale şi a slujitorilor ei”, scrie fosta balerină.

Aceasta mai spune că demnitatea actualei echipe de profesori şi pianişti a Academiei de Balet a fost încălcată. „Activitatea acestora nu a fost văzută sau evaluată de niciuna dintre persoanele responsabile din Comisie sau din Minister şi nici nu a fost inclusă în observaţiile din raportul final. Motivul invocat a fost „menţinerea neutralităţii”. Nu au fost luate în considerare nici opiniile pozitive ale elevilor actuali sau a părinţilor, nici ale altor artişti recunoscuţi la nivel internaţional. Toate schimbările puse în aplicare din septembrie 2019 în conformitate cu recomandările celor mai prestigioşi specialişti austrieci din domeniu, nu au fost percepute din perspectiva şi funcţia lor globală, ci diminuate ca doar un „control al simptomelor“”, a mai scris aceasta.

Simona Noja a mai spus că echipa profesorilor şi a pianiştilor nu a fost audiată şi aceştia nu au avut dreptul de a emite vreo declaraţie. „Principiul sui generis, prin care Comisia şi-a început discuţiile cu cei 24 de audiaţi, a fost următorul: „Vi se solicită să furnizaţi informaţii veridice, dar din punct de vedere juridic nu există nicio obligaţie fată de Comisie de a da declaraţii veridice.” Dar cel mai important fapt care ar fi trebuit să stea la baza activităţii acestei comisii este tocmai relevarea adevărului; în absenţa lui, persoanelor examinate le este încălcată demnitatea şi li se face o mare nedreptate”.

„Doresc să pledez aici pentru şansa expunerii punctelor noastre de vedere, pentru recunoaşterea realizărilor muncii noastre, pentru repunerea în drepturi a demnităţii morale şi profesionale a întregii echipe a Academiei de Balet a Operei de stat din Viena şi, prin urmare, şi a demnităţii mele morale şi profesionale, valori care au fost dobândite de noi toţi prin eforturi îndelungate şi oneste”, îşi încheie Simona Noja declaraţia.

Academia, creată în 1771, este una dintre cele mai prestigioase şcoli de balet din Europa. Mulţi dintre foştii studenţi dansează pentru companii precum Baletul Regal (Royal Ballet) din Londra, Marea Britanie, pentru Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg, Rusia, şi American Ballet Theatre din New York, SUA.

Simona Noja s-a născut în oraşul Huedin, judeţul Cluj, în anul 1968. În copilărie a practicat gimnastica, iar, la nouă ani, a fost cooptată în lotul olimpic al României. Studiul baletului a început la Liceul de Coregrafie din Cluj-Napoca, unde l-a avut ca maestru pe Vasile Solomon. Tot la Cluj a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii „Babeş-Bolyai” (UBB).

În perioada 1986 – 1991 a fost prim-balerina Operei Române din Cluj-Napoca, iar, între 1991 şi 1995, prim-balerina Operei Germane Rhein din Düsseldorf.

Din 1995 a fost prim-balerina Operei de stat din Viena, iar de-a lungul carierei a susţinut spectacole de balet la Buenos Aires, Santiago de Chile, Havana, Moscova, Milano, Roma, Dresda, Napoli, Stockholm, Helsinki, Stuttgart, Frankfurt şi München.

În 2002 a fost decorată cu Steaua României în grad de Cavaler, iar, în 2008, i-a fost decernată Crucea Onorifică a Austriei pentru Ştiinţe şi Arte, Clasa Întâi.

Simona Noja, care este căsătorită cu fostul balerin slovac Boris Nebyla, are doi copii şi locuieşte atât în Viena, cât şi în Cluj-Napoca.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!


Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.



 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here