Ministerul JustiÅ£iei a publicat, marÅ£i, la ora 11.00, rapoartele GRECO! România a înregistrat progrese insuficiente în combaterea corupÅ£iei, transmite Grupul Statelor contra CorupÅ£iei (GRECO), exprimând preocupare privind reformele din sistemul judiciar, în special asupra refuzului BucureÅtiului de a desfiinÅ£a SecÅ£ia specialÄ de investigare a magistraÅ£ilor.
GRECO regretÄ lipsa progreselor României în privinÅ£a mÄsurilor de combatere a corupÅ£iei
România a înregistrat foarte puÅ£ine progrese în implementarea mÄsurilor de combatere a corupÅ£iei în rândul parlamentarilor, judecÄtorilor Åi procurorilor, precum Åi în abordarea preocupÄrilor generate de controversata reformÄ a justiÅ£iei, anunÅ£Ä Grupul Statelor contra CorupÅ£iei (GRECO), un organism al Consiliului Europei (CoE), în douÄ rapoarte publicate marÅ£i, remise MEDIAFAX.
GRECO îndeamnÄ autoritÄÅ£ile române sÄ adopte mÄsuri determinate pentru a obÅ£ine progrese tangibile cât mai curând posibil. Ãn acest context, GRECO salutÄ faptul cÄ pe 4 iunie premierul României a anunÅ£at intenÅ£ia de a abandona controversatele reforme judiciare.
Ãntr-un raport privind conformarea, în care sunt analizate progresele în implementarea mÄsurilor recomandate în 2015 pentru prevenirea corupÅ£iei în cazul parlamentarilor, judecÄtorilor Åi procurorilor, GRECO a concluzionat cÄ România s-a conformat în totalitate doar în cazul a patru dintre cele 13 recomandÄri, implementând parÅ£ial trei Åi neimplementând Åase. Ãntr-un raport de urmÄrire a situaÅ£iei, care evalueazÄ conformarea cu recomandÄrile formulate în raportul ad hoc referitor la reforma judiciarÄ pregÄtit prin procedurÄ de urgenÅ£Ä Ã®n 2018, GRECO a observat cÄ autoritÄÅ£ile române au aplicat doar una dintre cele cinci recomandÄri.
Ãn privinÅ£a parlamentarilor, GRECO noteazÄ cÄ autoritÄÅ£ile române nu au revizuit încÄ, aÅa cum se solicita, regulile Åi practicile procesului legislativ. Ãn pofida apelului GRECO de limitare a utilizÄrii procedurilor de urgenÅ£Ä la situaÅ£ii excepÅ£ionale, autoritÄÅ£ile au continuat sÄ recurgÄ la acestea pentru a adopta amendamente legale importante.
Alte lipsuri se referÄ la faptul cÄ nu a fost instituit niciun mecanism eficient de aplicare a codului de conduitÄ a parlamentarilor Åi cÄ scopul incriminÄrii situaÅ£iilor de conflict de interese rÄmâne limitat.
„Ãn privinÅ£a reformelor din sistemul judiciar, GRECO avertizeazÄ cÄ cele mai recente tentative ale autoritÄÅ£ilor române de a reduce perioada de prescriere pentru anumite fapte de corupÅ£ie, dacÄ vor deveni legi, ar submina grav lupta împotriva corupÅ£iei. Adoptarea de cÄtre Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a Planului de integritate din domeniul judiciar introduce unele mÄsuri prin care creÅte gradul de conÅtientizare în combaterea corupÅ£iei, dar este necesarÄ consolidarea rolului Åi eficienÅ£ei persoanelor care deÅ£in funcÅ£ii de conducere la instanÅ£e Åi la Parchetele judiciare”, precizeazÄ GRECO, denunţând Åi lipsa de acÅ£iuni în sensul introducerii unor criterii obiective de selecÅ£ie în numirea Åi revocarea procurorilor Åi în sensul creÅterii rolului CSM în aceste proceduri.
„De asemenea, GRECO regretÄ cÄ recentele amendamente legislative Åi deciziile CurÅ£ii ConstituÅ£ionale au sporit rolul Executivului în numirea procurorilor de rang înalt. De fapt, consecinÅ£ele amendamentelor legislative referitoare la procurorii de rang înalt din România reprezintÄ o problemÄ care stârneÅte preocupÄri serioase pentru GRECO. Atacurile continuate ale actorilor politici asupra procurorilor de rang înalt, demiterea Åefei DirecÅ£iei NaÅ£ionale AnticorupÅ£ie (DNA) Åi încercarea de revocare procurorului general amplificÄ suspiciunile referitoare la obiectivele reale ale acestor amendamente, adoptate prin proceduri urgente care nu respectÄ standardele în materie de stat de drept”, subliniazÄ GRECO.
„Å¢inând cont de faptul cÄ nivelul redus de conformare a României este «în general nesatisfÄcÄtor», Å£ara va face în continuare obiectul procedurii privind neconformarea. GRECO a cerut ca autoritÄÅ£ile române sÄ retransmitÄ informaÅ£ii despre progresele înregistrate pânÄ pe 30 iunie 2020”, subliniazÄ GRECO.
Concluziile Raportului interimar privind conformarea
„GRECO trage concluzia cÄ România a implementat satisfÄcÄtor sau a abordat în mod satisfÄcÄtor patru din cele 13 recomandÄri conÅ£inute în Raportul celei de-a patra runde de evaluare. Alte trei recomandÄri sunt implementate parÅ£ial, iar Åase rÄmân neimplementate”, se aratÄ Ã®n raport.
„Ãn privinÅ£a membrilor Parlamentului, existÄ foarte puÅ£ine progrese de la adoptarea raportului de conformare: nu a apÄrut nicio revizuire în privinÅ£a regulilor Åi practicilor procesului legislativ. (…) GRECO exprimÄ preocupare privind continuarea tensiunilor politice în România din cauza reformelor din sistemul judiciar, cu potenÅ£iale consecinÅ£e negative asupra combaterii corupÅ£iei”, adaugÄ organizaÅ£ia, subliniind cÄ „nivelul de conformare a României cu recomandÄrile rÄmâne în general nesatisfÄcÄtor”.
„GRECO invitÄ autoritÄÅ£ile din România sÄ autorizeze, cât de curând posibil, publicarea raportului, sÄ traducÄ raportul în limba naÅ£ionalÄ Åi sÄ publice aceastÄ traducere”.
Raport de urmÄrire a situaÅ£iei, care evalueazÄ conformarea cu recomandÄrile formulate în raportul ad hoc
„Ãn raportul ad hoc, GRECO reitera recomandarea din a Patra RundÄ de Evaluare în sensul îmbunÄtÄÅ£irii transparenÅ£ei procesului legislativ prin dezvoltarea în continuare a regulilor dezbaterilor publice, consultÄri Åi audieri (…); prin evaluarea practicilor Åi revizuirea în consecinÅ£Ä a regulilor pentru a se asigura cÄ proiectele de lege, amendamentele la aceste proiecte, agendele Åi rezultatele reuniunilor comisiilor sunt dezvÄluite în timp util Åi cÄ sunt alocate termene corespunzÄtoare pentru prezentarea amendamentelor; prin adoptarea mÄsurilor corespunzÄtoare astfel încât procedurile de urgenÅ£Ä sÄ se aplice ca excepÅ£ie, într-un numÄr limitat de cazuri. GRECO aminteÅte cÄ, potrivit celui mai recent Raport interimar de conformare, adoptat pe 20 iunie 2019, aceastÄ recomandare încÄ nu a fost implementatÄ”, se aratÄ Ã®n raport.
„GRECO a tras concluzia cÄ aceastÄ recomandare nu a fost implementatÄ: – noua SecÅ£ie specialÄ pentru investigarea infracÅ£iunilor din sistemul judiciar. Ãn Raportul ad hoc, GRECO a recomandat ca înfiinÅ£area SecÅ£iei speciale pentru investigarea infracÅ£iunilor din sistemul judiciar sÄ fie abandonatÄ. GRECO aminteÅte cÄ a considerat crearea SecÅ£iei speciale a procurorilor pentru investigarea delictelor din sistemul judiciar drept unul dintre cele mai controversate amendamente; a fost perceputÄ ca fiind o anomalie în sistemul instituÅ£ional existent, care poate conduce la conflicte de juridicÅ£ie, poate fi utilizatÄ greÅit Åi poate face obiectul unor interferenÅ£e în procedurile justiÅ£iei penale”, subliniazÄ GRECO.
„Problemele prezentate referitoare la reformele din sistemul judiciar trebuie percepute în contextul mai larg al controversatelor reforme din sistemul judiciar din România, care continuÄ sÄ genereze preocupÄri serioase la nivel naÅ£ional, în rândul societÄÅ£ii civile Åi comunitÄÅ£ii internaÅ£ionale. GRECO noteazÄ cÄ doar una dintre cele cinci recomandÄri specifice formulate în raportul ad hoc a fost aplicatÄ, iar celelalte patru nu au fost aplicate. (…) GRECO salutÄ faptul cÄ pe 4 iunie premierul României a anunÅ£at intenÅ£ia de a abandona controversatele reforme judiciare Åi încurajeazÄ autoritÄÅ£ile române sÄ aplice în totalitate recomandÄrile GRECO fÄrÄ Ã®ntârzieri. GRECO noteazÄ progresele înregistrate în privinÅ£a eliminÄrii incompatibilitÄÅ£ilor pentru judecÄtori Åi procurori, adicÄ faptul cÄ nu pot desfÄÅura alte activitÄÅ£i, în afara celor în domeniul învÄÅ£Ämântului superior Åi funcÅ£iilor didactice. De asemenea, GRECO recunoaÅte cÄ au fost luate de cÄtre autoritÄÅ£i unele mÄsuri iniÅ£iale pentru abordarea problemei pensionÄrii anticipate a procurorilor Åi judecÄtorilor Åi asupra efectelor. Ãn cea mai mare parte a preocupÄrilor, nu au fost obÅ£inute rezultate tangibile”, concluzioneazÄ raportul.
„GRECO are o preocupare specialÄ din cauza faptului cÄ recomandarea de abandonare a înfiinÅ£Ärii SecÅ£iei de investigare a infracÅ£iuni din sistemul judiciar a fost ignoratÄ total. Noua legislaÅ£ie include anumite amendamente, printre altele, referitoare la numirea Åi revocarea procurorilor de rang înalt, la independenÅ£a funcÅ£ionalÄ a procurorilor, la responsabilitatea personalÄ a judecÄtorilor Åi procurorilor, care, luate împreunÄ, reprezintÄ ameninÅ£Äri grave la adresa independenÅ£ei justiÅ£iei din România”, subliniazÄ GRECO.
„Scopul procedurii ad hoc prevÄzutÄ Ã®n Regula 34 a Regulamentului procedural GRECO, de a clarifica Åi analiza reformele legislative din domeniul judiciar în România, a fost atins, iar GRECO Åi-a formulat poziÅ£ia în aceastÄ privinÅ£Ä. Ãn contextul faptului cÄ problemele acoperite de actualul raport sunt relevante în special pentru temele examinate în a patra rundÄ de evaluare, GRECO decide sÄ Ã®ncheie actuala procedurÄ ad hoc Åi sÄ continue evaluarea modului de conformare a României cu recomandÄrile conÅ£inute în Raportul ad hoc prin Procedura de conformare din Runda a patra în privinÅ£a României. Prin urmare, GRECO îl invitÄ pe Åeful delegaÅ£iei României sÄ transmitÄ informaÅ£ii suplimentare privind recomandÄrile (…) pânÄ pe 30 iunie 2020 (…). GRECO invitÄ autoritÄÅ£ile din România sÄ autorizeze, cât de curând posibil, publicarea acestui raport, sÄ Ã®l traducÄ Ã®n limba naÅ£ionalÄ Åi sÄ punÄ la dispoziÅ£ie traducerea”, concluzioneazÄ raportul.
Â
Raspandacul.ro