Penurie de produse alimentare, de benzinÄ Åi de medicamente – acestea sunt posibilele consecinÅ£e ale unei ieÅiri a Marii Britanii din UE în absenÅ£a unui acord, potrivit Agerpres. Regatul Unit s-ar confrunta cu o penurie de alimente, combustibil Åi medicamente, dar Åi cu blocaje în porturi Åi cu reintroducerea unei frontiere fizice între Republica Irlanda Åi provincia britanicÄ Irlanda de Nord, potrivit unui document guvernamental, cu numele de cod ‘OperaÅ£iunea Yellowhammer’, citat de The Sunday Times.
- Documentul menÅ£ioneazÄ repercusiunile ”cele mai probabile” ale unui Brexit fÄrÄ plasÄ de siguranÅ£Ä Åi nu scenariile pesimiste Åi subliniazÄ lipsa pregÄtirilor în rândul companiilor Åi opiniei publice.
- Una dintre primele consecinÅ£e vizibile pentru consumatorii britanici Åi europeni vizeazÄ roamingul – posibilitatea de a folosi reÅ£eaua unui operator de telefonie mobilÄ Ã®n strÄinÄtate. Ãn cazul lipsei unui acord, serviciul de roaming, în prezent gratuit pentru consumatorii din interiorul Uniunii Europene, ar implica taxe pentru cÄlÄtorii care vor trece Canalul Mânecii sau frontiera irlandezÄ.
- AcelaÅi lucru se va aplica pentru utilizarea cardurilor de platÄ, ce ar urma sÄ implice taxe suplimentare, în timp ce procedurile bancare ar deveni ”mai lente”, potrivit Londrei. Ãn interiorul Uniunii Europene, clienÅ£ii bÄncilor de investiÅ£ii din Regatul Unit nu vor mai putea face apel la serviciile lor financiare.
- Ãn sectorul manufacturier, numeroase companii rÄmân sub ameninÅ£area unui divorÅ£ dezordonat în octombrie, apropierea CrÄciunului fÄcând mai dificilÄ constituirea stocurilor, conform principalei organizaÅ£ii patronale britanice, CBI.
- Ãn privinÅ£a serviciilor, au fost încheiate diverse acorduri cu UE, printre care un acord pe un an pentru protejarea pieÅ£ei produselor financiare derivate de la Londra.
- Potrivit CBI, aproximativ 3.000 de avocaÅ£i sunt înregistraÅ£i în Irlanda, Å£arÄ membrÄ a Uniunii Europene, pentru a le permite sÄ continue sÄ-Åi exercite profesia în UE.
- Blocul comunitar european a subliniat cÄ ar pune imediat în aplicare controale vamale, inspecÅ£ii privind securitatea alimentarÄ Åi verificarea normelor europene la frontiera sa cu Regatul Unit. De teama unor perioada lungi de aÅteptare la cele mai frecventate puncte de trecere a frontierei, în special în portul Dover, britanicii au deschis noi puncte de trecere a graniÅ£ei Åi au suplimentat personalul administrativ în mai multe porturi.
- Uniunea EuropeanÄ a acceptat sÄ prelungeascÄ dreptul automat al companiilor britanice de a opera zboruri cÄtre cele 27 de Å£Äri membre, însÄ numai pânÄ Ã®n martie 2020.
- Serviciile feroviare prin tunelul de sub Canalul Mânecii (Eurostar) ar putea de asemenea continua sÄ funcÅ£ioneze neschimbat, timp de trei luni.
- Regatul Unit, care în mod normal dispune de trei luni de stocuri de medicamente, Åi-a sporit rezervele pentru a beneficia de Åase sÄptÄmâni suplimentare.
- Å¢ara va pÄrÄsi AgenÅ£ia europeanÄ a medicamentului, dar va continua sÄ recunoascÄ temporar testele Åi certificatele europene pentru a evita o dublÄ procedurÄ Åi o rupturÄ a lanÅ£ului de aprovizionare.
- Londra nu va mai putea utiliza, totuÅi, bÄncile de spermÄ europene: instituÅ£iile britanice vor trebui sÄ Ã®ncheie noi acorduri Åi vor putea face apel la importuri venite din alte pÄrÅ£i.
- Britanicii în vacanÅ£e în Europa ar putea, în egalÄ mÄsurÄ, sÄ trebuiascÄ sÄ obÅ£inÄ un permis de conducere auto internaÅ£ional.
Potrivit unui oficial britanic, documentele privind ‘OperaÅ£iunea Yellowhammer’ au fost scurse cÄtre presÄ de cÄtre un fost ministru britanic într-o încercare de a influenÅ£a negocierile actualului guvern de la Londra cu UE. La rândul sÄu, ministrul Michael Gove, responsabil cu organizarea unui eventual Brexit fÄrÄ acord, a apreciat cÄ acest dosar reprezintÄ doar ”cel mai rÄu scenariu posibil” dacÄ pe 31 octombrie Regatul Unit se retrage din UE fÄrÄ un acord.
Raspandacul.ro