Literatura de specialitate ne învață că anumiți indicatori (precum gradul de retenție, randamentul și altele) pot ajuta la identificarea gradului de satisfacție a angajaților. Într-adevăr o persoană care petrece mai mulți ani în companie poate fi considerată drept o persoană satisfăcută de locul de muncă. Însă, adesea satisfacția este măsurată în masă, sub formă de procentaj. Această metodă adesea se dovedește a fi ineficientă întrucât nivelul foarte ridicat de satisfacție a unui grup mic de angajați poate „masca” nemulțumirile unui grup mai predominant. Așadar, un prim pas pentru a afla care este cu adevărat nivelul de satisfacție al angajaților este să îi întrebi ce anume îi mulțumește și ce îi nemulțumește.
Acest lucru poate fi făcut printr-un chestionar. Acesta poate fi chiar anonim pentru a oferi mai mult confort angajaților. Este important să afli atât ce îi mulțumesc, nu doar ce îi nemulțumesc. De ce? Pentru că astfel vei afla simplu și rapid ce faci bine și ce nu ar trebui să schimbi pentru a nu crea neplăceri.
Clasifică nemulțumirile și vezi care sunt cele mai predominante. Cele mai des întâlnite nemulțumiri pot beneficia de o soluție în masă. Nu ignora nici nemulțumirile care sunt în număr mai mic. Pentru acestea, cât și pentru nemulțumirile ce nu pot fi rezolvate relativ rapid, organizează o întâlnire cu toți angajații în care le explici ce schimbări vor avea loc și de ce. Nu lasă oamenii niciodată fără o explicație bună, întrucât se vor simți neglijați și neimportanți, fapt ce va duce la frustrări.
Uneori mici schimbări pot tempera pentru un moment spiritele, oferindu-ți astfel timp pentru a găsi cea mai bună soluție. Creează o listă de beneficii în care poți include mici beneficii care nu costă compania foarte mult; precum reparația laptopurilor, birotică gratuită, bilete la teatru sau alte activități recreative sau menite să ajute angajatul și să înțeleagă că îți pasă de el.
De asemenea, nu uita că a mulțumi pe toată lumea este aproape imposibil. Întotdeauna va exista un mic grup de oameni care vor fi veșnic nemulțumiți și indiferent de eforturile depuse, mereu vor găsi ceva să-i nemulțumească. Acceptă acest fapt și nu îi lăsa să îți încetinească procesul de a aduce schimbările mult dorite de ceilalți.
Un lucru pe care probabil îl faci deja, este să efectuezi evaluări periodice cu angajații. Totodată, asigură-te că denumirea „oficială” nu rămâne cel de „evaluare” întrucât adesea evaluarea este percepută drept un lucru negativ de către angajați. Țintește să urmărești atât progresul lor în companie prin intermediul acestor evaluări, cât și ce nevoi au și ce sugestii pot aduce pentru îmbunătățire. Uneori angajații tăi pot deține soluția pentru una dintre problemele companiei, tot ce trebuie să faci este doar să-i întrebi.
Nu în ultimul rând, ține cont de faptul că relația angajat – angajator este o relație ce ar trebui să funcționeze în armonie. Ambele părți trebuie să fie conștiente de faptul că vor fi nevoite să recurgă la compromis la un moment dat.