Ãn timpul campaniei electorale din 2016, preÅedintele american Donald Trump s-a angajat sÄ schimbe ordinea comerÅ£ului mondial Åi sÄ reducÄ deficitele comerciale în creÅtere ale Statelor Unite. Ãn prezent, relaÅ£iile cu 9 din cei mai importanÅ£i 10 parteneri comerciali ai Statelor Unite au fost aruncate în incertitudine Åi nu existÄ un plan clar pentru finalizarea unor acorduri comerciale noi, potrivit Agerpres.
CHINA
Statele Unite se aflÄ Ã®n rÄzboi comercial cu China, care era cel mai mare partener comercial al sÄu, de 17 luni. Trump a declarat marÅ£i cÄ nu are âun termen limitÄâ pentru un acord Åi cÄ Ã®i place âideea de a aÅtepta pânÄ dupÄâ alegerile prezidenÅ£iale americane din 2020, anunÅ£ care a dus la scÄderea acÅ£iunilor.
ComerÅ£ul bilateral dintre Statele Unite Åi China a reprezentat în 2018 15,7% din comerÅ£ul cu bunuri al SUA, China fiind cel mai mare partener comercial al Å£Ärii. Ãntre timp, comerÅ£ul cu China a scÄzut pe locul al treilea, dupÄ cel cu Mexic Åi cel cu Canada, reprezentând 13,5% din totalul volumului comercial din primele nouÄ luni ale anului 2019.
MEXIC Åi CANADA
AdministraÅ£ia Trump a renegociat Acordul pentru ComerÅ£ Liber Nord-American (NAFTA) cu vecinii SUA în 2018. Acordul nu a fost încÄ adoptat de Congresul SUA, unde democraÅ£ii vor o protecÅ£ie mai mare pentru muncitori Åi schimbÄr care ar duce la preÅ£uri mai mici ale medicamentelor, ceea ce face ca viitorul zonei de comerÅ£ liber dintre cele trei Å£Äri, de 1.200 de miliarde de dolari, sÄ fie incert.
CiteÈte Èi: Adrian NÄstase îndeamnÄ PSD sÄ declanÈeze RÄZBOIUL TOTAL împotriva lui Klaus Iohannis
UNIUNEA EUROPEANÄ
Trump a ameninÅ£at cÄ va impune tarife de pânÄ la 25% pentru importurile de automobile din Uniunea EuropeanÄ. Trump a depÄÅit termenul pânÄ la care urma sÄ ia o decizie referitoare la tarife, dar nu a retras avertismentul, în condiÅ£iile în care negocierile tÄrÄgÄneazÄ.
Separat, Reprezentantul pentru ComerÅ£ al Statelor Unite a anunÅ£at luni cÄ va analiza majorarea tarifelor pentru mai multe produse din UE, fÄrÄ sÄ ofere detalii, dupÄ ce OrganizaÅ£ia MondialÄ a ComerÅ£ului a apreciat cÄ ajutoarele primite de Airbus continuÄ sÄ afecteze industria aerospaÅ£ialÄ americanÄ. Ãn plus Biroul Reprezentantului pentru ComerÅ£ al SUA a prezentat o listÄ de produse importante din FranÅ£a, în valoare de 2,4 miliarde de dolari, care vor fi supuse tarifelor, între acestea aflându-se brânza, Åampania Åi genÅ£ile, din cauza taxei pe servicii digitale impusÄ de FranÅ£a companiilor de tehnologie.
UE a fost în 2018 cea mai mare piaÅ£Ä de export a Statelor Unite, cu achiziÅ£ii de bunuri americane de 319 miliarde de dolari Åi de servicii în sumÄ de 256 de miliarde de dolari.
Germania, FranÅ£a, Marra Britanie Åi Italia s-au aflat în 2018 între cei mai importanÅ£i 10 parteneri comerciali ai Statelor Unite.
JAPONIA
Trump Åi premierul japonez Shinzo Abe au semnat în septembrie un acord comercial limitat, care va acorda au acces mai mare în Japonia pentru produse agricole americane în valoare de circa 7 miliarde de dolari, în schimbul reducerii tarifelor pentru unele produse industriale. Dar acordul nu include automobilele, cea mai mare sursÄ a deficitului comerÅ£ului cu bunuri al SUA, de 67 de miliarde de dolari în 2019.
Abe a spus cÄ a primit asigurÄri cÄ Washingtonul nu va impune tarife Japoniei, urmând ca negocierile sÄ fie reluate anul viitor, dar Trump nu a eliminat ameninÅ£area cu astfel de tarife.
INDIA
Ãn luna iulie, SUA au eliminat beneficiile comerciale de care beneficia India, afectând exporturile de circa 5,6 miliarde de dolari, pe fondul disputelor legate de noile restricÅ£ii impuse de India în sectorul digital Åi a barierelor comerciale pentru dispozitivele medicale americane Åi alte produse.
Negocierile pentru rezolvarea acestor probleme Åi pentru reducerea unora dintre tarifele ridicate impuse de india pentru produse agricole, motociclete Åi bunuri industriale nu au avut deocamdatÄ un rezultat.
COREEA DE SUD
Singurul acord comercial finalizat Åi implementat care a fost negociat de administraÅ£ia Trump a fost o actualizare minorÄ a acordului de liber schimb dintre SUA Åi Coreea de Sud. Acordul permite Statelor Unite sÄ menÅ£inÄ tarifele de 25% pentru camionete, pentru o perioadÄ de încÄ 20 de ani, în loc de eliminare a acestora în 2021, reducând în acelaÅi timp unele bariere de reglementÄri coreene aplicate importurilor de automobile din Statele Unite.
Raspandacul.ro