OrganizaÅ£ia PatronalÄ a ProducÄtorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES) precizeazÄ cÄ Programul AFM pentru instalarea de panouri fotovoltaice devine discriminatoriu Åi face un apel la instituÅ£iile responsabile Åi insistÄ pentru pÄstrarea formei actuale a ghidului de finanÅ£are, respectiv demararea de urgenÅ£Ä a programului derulat de AgenÅ£ia Fondului pentru Mediu (AFM) pentru instalarea de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electricÄ, în vederea acoperirii necesarului de consum Åi livrÄrii surplusului în reÅ£eaua naÅ£ionalÄ.
âCerem instituÅ£iilor responabile sÄ clarifice lucrurile de urgenÅ£Ä Åi sÄ-Åi asume un termen clar, fÄrÄ nicio altÄ amânare, pentru demararea acestui proiect important pentru Româniaâ, aratÄ reprezentanÅ£ii PATRES, într-un comunicat transmis News.ro.
Ãntr-o adresÄ transmisÄ autoritÄÅ£ilor, PATRES semnaleazÄ cÄ, urmare a unor modificÄri de ultimÄ orÄ aduse Ghidului de finanÅ£are a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electricÄ, potenÅ£ialii beneficiari, care constituie pÄtura activÄ Åi productivÄ a populaÅ£iei Åi care ar trebui sÄ fie publicul Å£intÄ al programului AFM, riscÄ sÄ fie excluÅi de la finanÅ£are.
âConsiderÄm cÄ aplicarea acestei modificÄri cu caracter profund discriminatoriu va duce la restrângerea masivÄ a potenÅ£ialilor beneficiari (în principiu pÄtura activÄ a populaÅ£iei), cu riscul unui potenÅ£ial eÅec al programului derulat de AFM. Este de neacceptat acest lucru â dat fiind interesul major al românilor sÄ devinÄ Prosumatoriâ, declarÄ Viorel Lefter, preÅedinte PATRES.
Potrivit proiectului de Ordin de Ministru, aflat în consultare publicÄ, (punctul 3, respectiv articolul 19, alineatul (1), litera d) se modificÄ Åi va avea urmÄtorul cuprins: âimobilul pe care se implementeazÄ proiectul nu este afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau a unei entitÄÅ£i care desfÄÅoarÄ activitÄÅ£i economice; nu face obiectul unui litigiu în curs de soluÅ£ionare la instanÅ£ele judecÄtoreÅti, vreunei revendicÄri potrivit unei legi speciale sau dreptului comun sau al unei proceduri de expropriere pentru cauzÄ de utilitate publicÄâ.
PATRES aratÄ cÄ devin neeligibili unii dintre potenÅ£iali beneficiari: cei care au cumpÄrat/construit imobilul cu credit ipotecar în favoarea unei instituÅ£ii bancare Åi/sau unui potenÅ£ial finanÅ£ator (de exemplu dezvoltatorul imobiliar); cei care au girat cu imobilul în favoarea unei societÄÅ£i comerciale Åi cei care au semnat un contract de închiriere spaÅ£iu/sau comodat cu o societate comercialÄ/PFA pentru stabilirea sediului social/punct de lucru în imobilul respectiv.
Åi asta din cauza conditionalitÄÅ£ii ca pe perioada monitorizÄrii investiÅ£iei imobilele sÄ nu devinÄ proprietatea unei persoane juridice sau a unei entitÄÅ£i care desfÄÅoarÄ activitÄÅ£i economice, sau existenÅ£a proiectului sÄ nu constituie un avantaj pentru o astfel de entitate.
âPentru a evita complet acest risc, Ministerul Mediului, AFM Åi MDRAP au adoptat soluÅ£ia extremÄ: toÅ£i potenÅ£ialii beneficiari cu ipotecÄ asupra imobilului sau cu un contract de inchiriere/comodat pentru sediu social devin neeligibili! Atragem atenÅ£ia cÄ o astfel de abordare vine însÄ la pachet cu o restrângere masivÄ a potenÅ£ialilor beneficiari, având un caracter profund discriminatoriuâ, spun reprezentanÅ£ii patronatului.
Potrivit calculelor acestora, realizate în baza statisticilor existente, o buna parte din potenÅ£ialii beneficiari riscÄ sÄ fie excluÅi de la finanÅ£are. Astfel, în baza unei analize a datelor publicate de cÄtre ANCPI pentru perioada ianuarie 2017 â iunie 2019, pentru întreg teritoriul României, se remarcÄ faptul cÄ Ã®n cazul a 50 â 70% din tranzacÅ£iile cu imobile de tipul teren cu construcÅ£ie sau unitati individuale, efectuate în perioada ianuarie 2017 â iunie 2019, s-a folosit o formÄ de finanÅ£are care a presupus o ipotecÄ.
âComplementar, verificând datele publice ale ONRC, constatÄm cÄ, în România, la finalul lunii iunie 2019 sunt active 374.779 persoane fizice autorizate Åi 964.747 persoane juridice, în total 1.339.526 profesioniÅti. Marea majoritate a acestor profesioniÅti (în special PFA Åi IMM) au sediul social înregistrat într-un imobil care se aflÄ Ã®n proprietatea unei persoane fiziceâ, mai spun ei.
Majoritatea caselor noi construite în România în ultimii ani au fost achiziţionate cu ajutorul unui credit ipotecar.
âCategoriile de beneficiari care nu au un astfel de credit sunt în principal pensionarii, cetÄÅ£enii care locuiesc în mediul rural, unde în foarte multe cazuri imobilele nu sunt intabulate, deci oricum nu sunt eligibili, sau antreprenorii care câÅtigÄ suficient de mult ca sÄ poata achiziÅ£iona un imobil fÄrÄ credit bancar, însÄ nici aceÅtia nu vor fi eligibili dacÄ societatea pe care o deÅ£in are sediul social/punct de lucru în cadrul imobilului. CetÄÅ£enii activi, angajaÅ£i sau liberi profesioniÅti (profesii liberale, PFA), în marea lor majoritate, Åi-au achiziÅ£ionat imobilele unde locuiesc cu ajutorul bÄnciiâ, se aratÄ Ã®ntr-un comunicat.
Patronatul se întreabÄ totodatÄ pentru cine se mai face acest program.
âPentru pensionari, care nu vor fi interesaÅ£i, de regulÄ nu au un consum semnificativ de energie pentru a intra într-un astfel de program?! Pentru cei care dispun de resurse financiare suficiente astfel incat sa achizitioneze un imobil fara credit â Åi care de fapt nu au nevoie de economiile realizate în calitate de prosumator?!â, spun ei.
PATRES cere instituÅ£iilor responabile sÄ clarifice lucrurile de urgenÅ£Ä pentru a evita discriminarea Åi eliminarea acestei pÄturi a populatiei din categoria celor eligibili Åi sÄ-Åi asume un termen clar, fÄrÄ nicio altÄ amânare, pentru demararea acestui proiect important pentru România.
PATRES a propus autoritÄÅ£ilor sÄ se renunÅ£e complet la cerinÅ£a ca imobilul pe care se implementeazÄ proiectul sÄ ânu fie afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau a unei entitÄÅ£i care desfaÅoarÄ activitÄÅ£i economiceâ. Se va institui obligaÅ£ia ca, în cazul în care imobilul este înstrÄinat cÄtre o persoanÄ juridicÄ sau cÄtre o entitate care desfÄÅoarÄ activitÄÅ£i economice în perioada de monitorizare, beneficiarul proiectului trebuie sÄ ramburseze cÄtre AFM întreaga sumÄ finanÅ£atÄ.
âÃn ceea ce priveÅte contractele de închiriere spaÅ£iu/sau comodat pentru o persoanÄ juridicÄ/PFA, considerÄm cÄ abordarea de tipul ‘drobul de sare’ este exageratÄ. Atât timp cât beneficiarul finanÅ£Ärii de la AFM este o persoanÄ fizicÄ, extrasul CF probeazÄ cÄ proprietarul imobilului este o persoana fizicÄ Åi el are destinaÅ£ia locuinÅ£Ä (nu se menÅ£ioneazÄ la descrierea imobilului cÄ el are destinaÅ£ia de spaÅ£iu comercial, birouri, hale, etc), Avizul Tehnic de Racordare este emis pentru persoanÄ fizicÄ, iar contractul de furnizare a energiei electrice de asemenea este încheiat de persoana fizicÄ proprietarÄ a imobilului, ‘eventualul avantaj economic’ pentru persoana juridicÄ sau entitatea economicÄ care are sediul social în respectivul imobil nu existaâ, adaugÄ ei.
Potrivit PATRES, prin amânarea în mod repetat a demarÄrii programului, âlunga aÅteptare se transformÄ Ã®n dezamÄgireâ, lucru care se vede deja în mediul on-line, în cadrul comunitÄÅ£ilor dedicate prosumatorilor. AceastÄ situaÅ£e se va acutiza dacÄ se decide eliminarea unei categorii masive de beneficiari prin proiectul de ordin supus consultÄrii publice, adaugÄ ei.
PATRES aratÄ cÄ apreciazÄ programul derulat de AFM, pe care îl considerÄ extrem de util societÄÅ£ii, dar Åi Sistemului Energetic care va trebui sÄ treacÄ Ã®n viitor printr-un amplu proces de decarbonare.
Raspandacul.ro